Cez indické Himaláje na bicykli

Autor: Miroslav (lendl) Langer | 22.10.2012 o 18:00 (upravené 22.10.2012 o 18:51) | Karma článku: 11.80 | Prečítané  2001-krát

Každoročne sa na južnom úpätí indických Himalájí objaví niekoľko skupín nadšených cyklistov, aby čelili veľkej cyklistickej výzve, ktorú tieto najvyššie hory ponúkajú. Tou výzvou je vysokohorská, trans-himalájska cesta, vedúca zo severoindického štátu Himal Pradesh do mystickej himalájskej krajiny Ladakh, čo je bývalá súčasť Tibetského kráľovstva.

Cesta bola vybudovaná indickou vládou za účelom vojensko-strategickým, ale nič nebráni, aby ju využívali aj cyklisti za účelom zvyšovania svojho ega. Celkove je to viac ako 800 km a deväť priesmykov okolo 5 tisíc metrov, vrátane najvyššieho miesta, dosiahnuteľného na bicykli, vo výške 5380 m.

 

BLOG_001.JPG

Dlhá predlhá je cesta z Európy až pod Himaláje, ale svet sa akosi zmenšuje a dnes sa to dá zvládnuť už za 24 hodín.

 

BLOG_002.jpg

Skúste si ustlať na bratislavskom letisku. Hneď na vás zavolajú políciu. V Ázii takéto detaily nikoho nevzrušujú a tak sme skoro zaspali prípojný lokálny let.

 

BLOG_003.jpg

Tento lokálny let z Dillí do Kullu nie je vôbec triviálna záležitosť. Pristávací manéver je vo forme klesavej vývrtky do úzkeho údolia a keď monzúnové mraky sú príliš nízko, manéver je nerealizovateľný a pilot sa vráti do Dillí. Nám sa to našťastie nestalo.

 

BLOG_004.jpg

Na úvod klasická činnosť - kompilácia bicyklov.

 

BLOG_005.jpg

Áno sme tu správne - sme v Indii.

 

BLOG_006.jpg

Typická scenéria južného monzúnového úpätia Himalájí.

 

BLOG_007.JPG

Jednoducho India.

 

BLOG_008.jpg

Nič nie je nestálejšie ako cesta v Himalájach. Neustále ničená kamennými, blatovými aj snehovými lavínami, ale vždy obetavo opravená, lebo cesta to je tepna, ktorou prúdi život.

 

BLOG_009.jpg

Krajina sa postupne mení z vlhkej, monzúnovej na suchú, vysokohorskú. Hinduistické vierovyznanie na budhistické a klasické indické krásky na šikmooké typy.

 

BLOG_010.jpg

Povestná indická kuchyňa = zelenina + korenie. Traja chlapi mali čo robiť, aby nás zasýtili.

 

BLOG_011.jpg

Úvodný priesmyk má len 4 tisíc metrov, ale je je nepríjemný, lebo je vystavený ešte mozúnovým dažďom.

 

BLOG_012.jpg

Prvá méta - priesmyk Rohtang La 3975 m.

 

BLOG_013.JPG

Dopravná zápcha.

 

BLOG_014.jpg

Prenikáme stále hlbšie do hôr, lúčime sa s mobilným signálom, teplou sprchou a inými civilizačnými lahôdkami.

 

BLOG_015.jpg

Chalani z osady Darcha, ktorá leží na sútoku troch riek vo výške asi 3 tisíc. Tu začína výšľap na prvý 5 tisícový priesmyk.

 

BLOG_016.jpg

BLOG_017.jpg

V stúpaní do priesmyku Baralacha La.

 

BLOG_018.jpg

V priesmyku Baralacha La 4980 m.

 

BLOG_019.jpg

Na prenocovanie a stravovanie slúžia tieto stanové osady tzv. dhaby. Sú určené primárne pre vodičov a cestujúcich po himalájskej hi-way. Výber jedál je všade rovnako skromný - ryža, placky capati a tzv. dal, čo je zmes strukovín. Samozrejme pivo, čaj, coca-cola a miestny nápoj z manga.

 

BLOG_020.jpg

BLOG_021.jpg

BLOG_022.jpg

BLOG_023.jpg

BLOG_024.jpg

BLOG_025.jpg

BLOG_026.jpg

Po krátkom príjemne klesavom úseku nasleduje zase tisícmetrový výšľap.

 

BLOG_027.jpg

V priesmyku Nakeela La.

 

BLOG_028.jpg

Dnes nás čaká ešte ďalší priesmyk Lachalung La 5065 m. Zápletka je v tom, že medzi oboma priesmykmi má byť občerstvovacia dhaba, avšak je tam len pustá pláň. Dhabu tesne pred nami zrušili. Hlad a smäd nie je dobrý kamarát.

 

BLOG_029.jpg

BLOG_030.jpg

Nasleduje zjazd divokým kaňonom.

 

BLOG_031.JPG

BLOG_032.jpg

Konečne dhaba, sympatický personál a dvojitá večera.

 

 

BLOG_033.jpg

Nasleduje obávaný úsek tzv. Plain Morain, čo je náhorná planina vo výške 5 tisíc. Cyklisti popisujú nepríjemný prach a pieskové búrky, ktoré tu sú pomerne časté. Máme šťastie, po celonočnom daždi je terén v pohode. Akurát dážď hrozí stále.

 

BLOG_034.jpg

BLOG_035.jpg

Na Plain Morain.

 

BLOG_036.jpg

BLOG_037.jpg

Opúšťame hlavnú cestu a pokračujeme okľukou okolo jazera Tso Mori. Nocľah v osade kočovných nomádov, kde nie je nikto okrem personálu jednej dhaby. Osada je obývaná len v zime, všetci sú teraz v horách so svojimi stádami.

 

 

BLOG_038.jpg

Ďalej v zlom počasí po planinách okolo soľných jazier, stále vo výške tesne pod 5 tisíc. Našťastie sklony sú tu mierne, ale cesta kamenistá.

 

BLOG_039.JPG

Priesmyk Polo Kongka La 4920 m.

 

BLOG_040.JPG

Dlhý zjazd takmer tisíc výškových, rozbitá cesta a stáda jakov.

 

BLOG_041.jpg

BLOG_042.jpg

BLOG_043.jpg

Ďalšia nomádska osada, kde je len zopár starších žien a veľa detí.

 

BLOG_044.jpg

Cez priesmyk Namshang La 4800 m sa dostávame k jazeru Tso Mori.

 

BLOG_045.jpg

BLOG_046.jpg

BLOG_047.jpg

BLOG_048.jpg

BLOG_049.jpg

Jazero Tso Mori vo výške asi 4500 m je naozaj skvost. Oplatilo sa kvôli nemu merať 40 km kamenistou cestou tam a späť.

 

BLOG_050.jpg

BLOG_051.jpg

Záverečných sto kilometrov divokým údolím rieky Indus.

 

BLOG_052.jpg

BLOG_053.jpg

Posledný priesmyk Khardung La 5380 m je známy ako cyklistický Everest. Najvyššie miesto, kde sa dá dostať na bicykli.

 

 

BLOG_054.jpg

Okolie mesta Leh je známe svojou budhistickou históriou. Jeden z najslávnejších kláštorov Thikse.

 

BLOG_055.JPG

Modlitebné mlynčeky treba točiť v správnom smere.

 

BLOG_056.jpg

Mesto Leh - bývalé sídlo kräľov Ladakhu.

 

BLOG_057.jpg

BLOG_058.jpg

BLOG_059.jpg

BLOG_060.jpg

Momentky z Lehu.

 

BLOG_061.JPG

Cesta domov...

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Trhák Spievankovo: Hity pre deti tromfnú aj Rytmusa

Z nevinného koníčka vznikli hity, na ktoré sa nedoťahujú ani najznámejšie hviezdy popovej a rapovej scény na Slovensku.

EKONOMIKA

Vedkyňu v zahraničí platili dobre, vrátila sa

Na Novom Zélande vysokoškolský profesor zarába šesťtisíc eur.

SVET

Lajčák ako šéf OSN? Pozrite si silné a slabé stránky jeho kandidatúry

Nepochádza zo silnej krajiny, čo je pre Lajčáka výhodou.


Už ste čítali?