Cez indické Himaláje na bicykli

Autor: Miroslav (lendl) Langer | 22.10.2012 o 18:00 (upravené 22.10.2012 o 18:51) | Karma článku: 11.80 | Prečítané  2037-krát

Každoročne sa na južnom úpätí indických Himalájí objaví niekoľko skupín nadšených cyklistov, aby čelili veľkej cyklistickej výzve, ktorú tieto najvyššie hory ponúkajú. Tou výzvou je vysokohorská, trans-himalájska cesta, vedúca zo severoindického štátu Himal Pradesh do mystickej himalájskej krajiny Ladakh, čo je bývalá súčasť Tibetského kráľovstva.

Cesta bola vybudovaná indickou vládou za účelom vojensko-strategickým, ale nič nebráni, aby ju využívali aj cyklisti za účelom zvyšovania svojho ega. Celkove je to viac ako 800 km a deväť priesmykov okolo 5 tisíc metrov, vrátane najvyššieho miesta, dosiahnuteľného na bicykli, vo výške 5380 m.

 

BLOG_001.JPG

Dlhá predlhá je cesta z Európy až pod Himaláje, ale svet sa akosi zmenšuje a dnes sa to dá zvládnuť už za 24 hodín.

 

BLOG_002.jpg

Skúste si ustlať na bratislavskom letisku. Hneď na vás zavolajú políciu. V Ázii takéto detaily nikoho nevzrušujú a tak sme skoro zaspali prípojný lokálny let.

 

BLOG_003.jpg

Tento lokálny let z Dillí do Kullu nie je vôbec triviálna záležitosť. Pristávací manéver je vo forme klesavej vývrtky do úzkeho údolia a keď monzúnové mraky sú príliš nízko, manéver je nerealizovateľný a pilot sa vráti do Dillí. Nám sa to našťastie nestalo.

 

BLOG_004.jpg

Na úvod klasická činnosť - kompilácia bicyklov.

 

BLOG_005.jpg

Áno sme tu správne - sme v Indii.

 

BLOG_006.jpg

Typická scenéria južného monzúnového úpätia Himalájí.

 

BLOG_007.JPG

Jednoducho India.

 

BLOG_008.jpg

Nič nie je nestálejšie ako cesta v Himalájach. Neustále ničená kamennými, blatovými aj snehovými lavínami, ale vždy obetavo opravená, lebo cesta to je tepna, ktorou prúdi život.

 

BLOG_009.jpg

Krajina sa postupne mení z vlhkej, monzúnovej na suchú, vysokohorskú. Hinduistické vierovyznanie na budhistické a klasické indické krásky na šikmooké typy.

 

BLOG_010.jpg

Povestná indická kuchyňa = zelenina + korenie. Traja chlapi mali čo robiť, aby nás zasýtili.

 

BLOG_011.jpg

Úvodný priesmyk má len 4 tisíc metrov, ale je je nepríjemný, lebo je vystavený ešte mozúnovým dažďom.

 

BLOG_012.jpg

Prvá méta - priesmyk Rohtang La 3975 m.

 

BLOG_013.JPG

Dopravná zápcha.

 

BLOG_014.jpg

Prenikáme stále hlbšie do hôr, lúčime sa s mobilným signálom, teplou sprchou a inými civilizačnými lahôdkami.

 

BLOG_015.jpg

Chalani z osady Darcha, ktorá leží na sútoku troch riek vo výške asi 3 tisíc. Tu začína výšľap na prvý 5 tisícový priesmyk.

 

BLOG_016.jpg

BLOG_017.jpg

V stúpaní do priesmyku Baralacha La.

 

BLOG_018.jpg

V priesmyku Baralacha La 4980 m.

 

BLOG_019.jpg

Na prenocovanie a stravovanie slúžia tieto stanové osady tzv. dhaby. Sú určené primárne pre vodičov a cestujúcich po himalájskej hi-way. Výber jedál je všade rovnako skromný - ryža, placky capati a tzv. dal, čo je zmes strukovín. Samozrejme pivo, čaj, coca-cola a miestny nápoj z manga.

 

BLOG_020.jpg

BLOG_021.jpg

BLOG_022.jpg

BLOG_023.jpg

BLOG_024.jpg

BLOG_025.jpg

BLOG_026.jpg

Po krátkom príjemne klesavom úseku nasleduje zase tisícmetrový výšľap.

 

BLOG_027.jpg

V priesmyku Nakeela La.

 

BLOG_028.jpg

Dnes nás čaká ešte ďalší priesmyk Lachalung La 5065 m. Zápletka je v tom, že medzi oboma priesmykmi má byť občerstvovacia dhaba, avšak je tam len pustá pláň. Dhabu tesne pred nami zrušili. Hlad a smäd nie je dobrý kamarát.

 

BLOG_029.jpg

BLOG_030.jpg

Nasleduje zjazd divokým kaňonom.

 

BLOG_031.JPG

BLOG_032.jpg

Konečne dhaba, sympatický personál a dvojitá večera.

 

 

BLOG_033.jpg

Nasleduje obávaný úsek tzv. Plain Morain, čo je náhorná planina vo výške 5 tisíc. Cyklisti popisujú nepríjemný prach a pieskové búrky, ktoré tu sú pomerne časté. Máme šťastie, po celonočnom daždi je terén v pohode. Akurát dážď hrozí stále.

 

BLOG_034.jpg

BLOG_035.jpg

Na Plain Morain.

 

BLOG_036.jpg

BLOG_037.jpg

Opúšťame hlavnú cestu a pokračujeme okľukou okolo jazera Tso Mori. Nocľah v osade kočovných nomádov, kde nie je nikto okrem personálu jednej dhaby. Osada je obývaná len v zime, všetci sú teraz v horách so svojimi stádami.

 

 

BLOG_038.jpg

Ďalej v zlom počasí po planinách okolo soľných jazier, stále vo výške tesne pod 5 tisíc. Našťastie sklony sú tu mierne, ale cesta kamenistá.

 

BLOG_039.JPG

Priesmyk Polo Kongka La 4920 m.

 

BLOG_040.JPG

Dlhý zjazd takmer tisíc výškových, rozbitá cesta a stáda jakov.

 

BLOG_041.jpg

BLOG_042.jpg

BLOG_043.jpg

Ďalšia nomádska osada, kde je len zopár starších žien a veľa detí.

 

BLOG_044.jpg

Cez priesmyk Namshang La 4800 m sa dostávame k jazeru Tso Mori.

 

BLOG_045.jpg

BLOG_046.jpg

BLOG_047.jpg

BLOG_048.jpg

BLOG_049.jpg

Jazero Tso Mori vo výške asi 4500 m je naozaj skvost. Oplatilo sa kvôli nemu merať 40 km kamenistou cestou tam a späť.

 

BLOG_050.jpg

BLOG_051.jpg

Záverečných sto kilometrov divokým údolím rieky Indus.

 

BLOG_052.jpg

BLOG_053.jpg

Posledný priesmyk Khardung La 5380 m je známy ako cyklistický Everest. Najvyššie miesto, kde sa dá dostať na bicykli.

 

 

BLOG_054.jpg

Okolie mesta Leh je známe svojou budhistickou históriou. Jeden z najslávnejších kláštorov Thikse.

 

BLOG_055.JPG

Modlitebné mlynčeky treba točiť v správnom smere.

 

BLOG_056.jpg

Mesto Leh - bývalé sídlo kräľov Ladakhu.

 

BLOG_057.jpg

BLOG_058.jpg

BLOG_059.jpg

BLOG_060.jpg

Momentky z Lehu.

 

BLOG_061.JPG

Cesta domov...

 

 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Šéf kategorizačnej komisie je podozrivý z pôžičky pre svoju bývalú farmafirmu

Rastislav Pullmann k septembru končí na ministerstve zdravotníctva. Prečo, jeho komunikačné oddelenie neuviedlo.

DOMOV

Chýbajú výpočty. Niektoré lieky môžu byť drahšie, ako by mali

Ministerstvo zdravotníctva preveruje do 50 liekov.

SVET

Ako súd rozhodol, že nie neznamená vždy nie

Nemecká modelka pred súdom tvrdila, že ju dvaja muži znásilnili.


Už ste čítali?